“Wat is het verschil tussen deze twee planten?” Peter van de Pol, directeur Schoneveld Breeding wijst naar twee bloeiende Primula’s op de vensterbank.

We zijn te gast op de locatie in Twello, aan de nieuwe PlantXperience in Wilp wordt nog volop gebouwd. We moeten hem het antwoord op zijn vraag schuldig blijven. “Het onzichtbare verhaal erachter,” zegt hij. En daar gaat de PlantXperience aan bijdragen.

Wat bedoel je met het onzichtbare verhaal erachter?

“Wij zijn een plantenveredelaar, dat betekent dat we met de genen die in de natuur zitten nieuwe soorten, kleuren en verschijningsvormen van planten maken. Genen bepalen de bloemkleur, de bloemsteellengte en vele andere kenmerken van de plant. Nu terug naar de twee Primula’s op de vensterbank. Qua uiterlijk zijn ze hetzelfde, maar de weg ernaartoe is heel anders. De rechter Primula wordt meerdere malen bespoten met een chemisch remmiddel om hem klein te houden en de linker Primula heeft zijn kleine vorm gekregen door natuurlijke selectie, een proces waar we maar liefst tien jaar over doen. Door plantveredeling zijn we in staat bij te dragen aan een betere en een duurzamere plantproductie met minder gebruik van chemie. Door het verhaal achter onze genetica te vertellen en zichtbaar te maken hopen we ambassadeurs te creëren die anders gaan aankijken tegen de productie van bloemen en planten.”

Waarom zijn ambassadeurs nodig?

“We begeven ons als sector op dun ijs. Als de consument geen planten meer koopt, houden we op te bestaan. Maar ook als we geen scholieren meer weten te interesseren voor onze sector of specifiek voor ons bedrijf dan houdt ook daar ons bestaansrecht snel op. Een paar jaar geleden heb ik mezelf de vraag gesteld: stel je voor dat iedereen morgen plantenveredelaar wordt? Wat maakt ons dan anders en uniek? Dan komt het aan op de echte kernwaarden van een bedrijf en dat zijn géén dingen als een “hoge kwaliteit”. Dit is wat ons betreft het minimale dat geleverd dient te worden en buiten dat verwacht ik dat ook onze concurrenten op dat vlak niet stil zitten, dus het móet iets anders zijn.”

En wat maakt jullie echt uniek?

“Middels teelt-, marketing- en verkoopondersteuning proberen wij wereldwijd kwekers in een betere marktpositie te brengen en in aanvulling daarop is het voor ons een belangrijke pijler om genetisch duurzaam te telen producten te leveren in de vorm van hoogwaardig uitgangsmateriaal. De verduurzaming – een proces van ettelijke jaren – is opgeslagen in ons bloemzaadje van enkele millimeters maar onzichtbaar in het bloeiende eindproduct voor de consument. Door het verhaal van deze “onzichtbare duurzaamheid” te vertellen en ons bedrijf open te stellen voor ketenpartijen waaronder inkopers, retailers, consumenten en scholieren, kunnen we inspireren en aan gerichte educatie doen. Dit helpt de gehele keten.”

En de nieuwe PlantXperience kan daarbij helpen?

“Zeker, dat is de opzet. We gaan niet enkel op de nieuwe locatie bouwen om nog beter te kunnen veredelen, maar ook om een duurzaam gebouw neer te zetten dat we op andere manieren kunnen inzetten. De PlantXperience is hier een goed voorbeeld van. Het nieuwe gebouw is van allerlei high- en lowtech duurzaamheidsmaatregelen voorzien. We hebben een volledig gesloten waterkringloop: het gietwater hergebruiken we weer en er komt een eigen waterzuivering in. Er komen laboratoria voor weefselkweek, toegepaste celbiologie, zaadtechnologie, maar ook vergader- en overlegruimtes. Met de PlantXperience willen we ambassadeurs creëren, door rondleidingen te geven zonder de bedrijfsprocessen te verstoren zodat mensen kunnen zien wat we doen. Het draait allemaal om de beleving!”

Moet je dan niet beginnen bij de jeugd?

“Ja, daarom is ons motto innovatie, educatie en inspiratie. En dat begint al heel vroeg. Hier in Twello hebben we helaas te weinig ruimte om veel klassen kwijt te kunnen. Met de nieuwe PlantXperience willen we heel graag de leerlingen warm maken voor het mooie vak van sierteelt en plantenveredeling. Daar hebben we niet alleen jongens en meisjes met groene vingers voor nodig, maar ook techneuten om bijvoorbeeld de installaties te verzorgen.”

Wat is jouw advies aan ondernemers? Wat is the next level?

“Zet een extra stap en ga ook voor onzichtbare verduurzaming. Daarnaast zou iedereen zich bezig moeten houden met zichtbare verduurzaming, zoals ledverlichting en zonnepanelen. Je kunt het heft beter zelf in handen nemen en er nu al wat aan doen in plaats van te wachten tot de wet- en regelgeving wordt aangescherpt. Als ik nu niet ga verduurzamen, snijd ik mezelf straks in de vingers.”

Maar niet iedereen heeft hier geld voor.

“Dat vind ik een te gemakkelijk excuus. Veel bedrijven hebben het de afgelopen tijd zwaar gehad. Zelf ben ik echter ook al meer dan twaalf jaar aan het sparen en plannen om deze stap te kunnen maken. Het is investeren in je toekomst, want als alle ondernemers om je heen wel met de tijd meegaan en jij niet, waar blijf je dan? Je kunt beter voorop lopen. En je kunt wel degelijk verdienen aan duurzaamheid. Groen is poen!”

Wat zou je tegen de consument willen zeggen?

“Word kritischer op wat je koopt. Wees nieuwsgierig naar de herkomst van een plant en weet welke weg deze heeft afgelegd voor hij in de supermarkt of in de bloemenwinkel terecht komt. Ben je nieuwsgierig naar dat traject? Kom langs op 24 april tijdens de lunchexcursie of binnenkort in ons nieuwe PlantXperience.”

 


 Lees hier de andere Nex Level verhalen