Met de zomer achter ons gaat de Cleantech Tomorrow Tour weer volop verder. De Cleantech Regio Tafel ‘Voedsel en Landbouw’ organiseerde een boeiende bijeenkomst rondom de complexe vraag: Wat is er voor nodig dat consumenten meer lokaal gaan afnemen?

Door de bijna 30 deelnemers zijn diverse oplossingen aangedragen en één daarvan, zichtbaarheid vergroten in de supermarkt, wordt de komende tijd verder opgepakt.

Slag naar de consument

Oplossingen vinden voor complexe puzzels: dat doet Cleantech Tomorrow 2019. Het stimuleren van de korte voedselketens is zo’n vraagstuk. Boeren kunnen hun producten direct leveren aan inwoners en bedrijven in de regio. Dat is goed voor de economische en maatschappelijke positie van de boer. Het levert de consument gezonder voedsel op én een aantrekkelijker en gezonder landschap. ‘Boeren willen wel, maar de slag naar de consument en de retail is nog niet gemaakt. Bovendien verschilt de wens van de consument nog teveel van zijn koopgedrag’, aldus René de Bruin, voedselcoördinator voor de gemeenten Epe, Heerde en Voorst.

Verandering in regelgeving

‘Er zijn redelijk wat ideeën opgehaald, maar wat ik het meest verrassend vond is dat verandering in regelgeving breed werd gedragen’, vervolgt René de Bruin. Als je wilt dat er écht iets verandert moet je bijvoorbeeld ook naar het vestigingsbeleid kijken en misschien meer ruimte geven aan de korte keten in plaats van fastfood ketens.’

Meeste impact

De bijna 30 deelnemers aan de Tafel, van boerenondernemer tot actieve inwoner tot ambtenaar, gingen samen aan de slag met het Wicked Problem: Wat is er voor nodig dat consumenten meer lokaal gaan afnemen, zodat het voor boerenondernemers aantrekkelijk(er) wordt om als korte keten te gaan produceren? In drie stappen werkten de deelnemers met elkaar naar een oplossing toe. Stap één was het benoemen van oplossingsrichtingen. Er werden er 26 voorgedragen die bij stap twee werden gecategoriseerd in de snelst te realiseren oplossingsrichting én die met de meeste impact. De oplossingsrichting met de meeste voorkeuren bleek zichtbaarheid in de supermarkten.

Franchise of CEO

Vervolgengs gingen de deelnemers dieper in op deze gekozen oplossingrichting en werden meewerkende en tegenwerkende factoren geformuleerd. Want hoe krijg je lokaal geproduceerde producten nou daadwerkelijk in de supermarkt? Benader je lokale franchise-ondernemers of juist de CEO van een grote supermarktketen? Kun je meeliften met een opkomende partij als Picnic en hoe garandeer je als boer de versheid van je product.? Het leverde een mooie en open discussie op. Marijn Struik, eigenaar van Happyland en voedselcoördinator gemeente Zutphen, Lochem en Brummen: ‘Wat ik mooi vond om te zien is dat er keuzes gemaakt zijn. Ondanks de verschillende achtergronden van de deelnemers is er veel overlap en kon men elkaar vinden.’

Concrete vervolgstappen

De bijeenkomst gaf interessante inzichten en aanknopingspunten om verder op door te gaan. De Tafel gaat nu concreet maken hoe de zichtbaarheid van lokale producten bij verkooppunten in de regio kan worden vergroot. Voorzitter Bert Groot Wesselijk: ‘Ik ervaar veel energie vanuit verschillende deelnemers om dit thema van onderop vorm te geven. Dat typeert de regio en die energie willen graag gebruiken om deze problematiek op te lossen.’

Cleantech Tomorrow Café

Op 12 dececember worden deze voorlopige resultaten van de tafel Voedsel en Landbouw gepresenteerd tijdens Cleantech Tomorrow Café. Ook de andere wicked problems die dit jaar zijn aangepakt zoals Fast Forward en Energiekoplopers Apeldoorn-Epe krijgen daar een podium. Inschrijving volgt binnenkort, maar houd 12-12 alvast vrij in je agenda.

Meer weten over de Tafel Voedsel en Landbouw? Neem dan contact op met Tafelsecretaris Monique Loeters: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.